Bij mijn overzicht van dub dichters vergat ik er een te noemen. Daar had ik ook nog niets van gelezen of gehoord. Dat veranderde eind maart voor de podcast/radiouitzending van On the Wire van Steve Barker.
Steve Barker was met John Peel een van de zeldzame diskjockeys die aandacht had voor Afrikaanse muziek, dance en vooral reggae en dub. In 2016 ging er bij de BBC een streep door zijn On The Wire-programma, maar gelukkig koos hij ervoor om wekelijks programma te blijven maken, dat live wordt uitgezonden maar daarna via Mixcloud is te beluisteren.
In zijn programma van 17 maart opende hij met een nummer dat mij liet stoppen met mijn schoonmaakwerk: Sound Man van Roger Robinson, een eerbetoon aan dj Jah Shaka van het gelijknamige sound system. De in 2023 overleden dj produceerde een serie dub-albums maar was vooral bekend vanwege zijn sound system. Op youtube zijn enkele sessies te vinden waar hij plaatjes draait maar vooral veel danst. Jah Shaka was belangrijk in de Britse reggae, vanwege zijn vasthouden aan roots reggae zoals die in de jaren ‘70 werd gemaakt. Shaka werkte samen met Aswad en de Twinkle Brothers. Met de Firehouse Crew - een Jamaicaanse sessieband - nam hij albums op met veteranen Max Romeo, Horace Andy en Willie Williams.
In de tekst van het nummer beschrijft Robinson hoe de sound man zijn apparatuur opruimt na een avond/nacht draaien. ‘This sound man get good rest’. Hij noemt ook de details van een vrijend stelletje en de stad die weer tot leven komt als de sound man op zoek gaat naar rust.
Sound Man werd uitgebracht door het Heaven Lathe-label, in de veel te lage oplage van 100 stuks. Bewonderenswaardig dat het label de aandacht vestigt op het werk van Roger Robinson, maar door deze veel te lage oplage en het niet aanbieden van een digitale download of stream wordt dit werk meteen weer teniet gedaan. Om toch een idee te geven heb ik een stukje opgenomen:
Roger Robinson is een dichter maar ook een muzikant. Hij maakt deel uit van King Midas Sound, een groep waarin hij gedichten voordraagt over de soundscapes van Kevin Martin. Op de website van platenmaatschappij Ninja Tune wordt hun muziek omschreven als ‘sub-elektronische lovers rock, dub en narco hip-hop’. Geen idee wat daarmee wordt bedoeld, maar het klinkt intrigerend. Kale langzame beats, diepe bassen, spookachtige vocalen, geen muziek om te draaien als de wind om het huis giert.
Robinson maakt ook albums onder zijn eigen naam. De basis op Dis Side Ah Town (2015) en Dog Heart City is een elektronische roots reggae, die Robinson met wat hulp van Jahtari-labelgenoten Julien Neto, Disrupt en Kiki Hitomi heeft vastgelegd. Hieroverheen krijgt Robinsons poëzie een extra, duistere laag die zijn boodschap kracht bijzet. In New Maps klaagt hij het groeiende verschil tussen arm en rijk aan, en de verandering in zijn oude buurt:
I used to know these parts
But now they've drawn this town with new maps
No a complete stranger
Looking at me like I am the danger
Dank aan Steve Barker voor het draaien van deze bijzondere dichter-muzikant.