Zondag 24 november was ik met mijn nichtje Janna aanwezig bij een concert van het Nederlands Kamerorkest. Het orkest werd die middag aangevoerd door violiste Liza Ferschtman.
Op het programma stonden diverse stukken van Mozart en de wereldpremière van Night Passage, een stuk dat componiste Vanessa Lann schreef voor kamerorkest en glasorgel. Een glasorgel bestaat uit een verzameling met water gevulde glazen, die een andere toon geven bij aanraking met een vochtige hand. Zoiets klinkt als een moderne gimmick maar voor dit instrument werd al door Donizetti, Saint-Saëns en Richard Strauss stukken geschreven. Die middag werd het orgel bespeeld door Rogier Kappers, een muzikant die van een bakfiets een orgel maakte om er in de stad mee op te kunnen treden en die er Bach en Beatles-composities op speelt.. Lann is gefascineerd door de mogelijkheid van dit orgel en van strijkinstrumenten om tonen uit het niets te laten beginnen. Vanns compositie benut beide instrumenten om een dromerig, fascinerend stuk te maken, dat voor mij de nachtelijke passages door de Pyreneeën tijdens de Tweede Wereldoorlog opriep. Maanlicht, bergtoppen, gevaar en iets ijzigs. Een registratie van het concert een dag eerder - de vraag is wel of wij een première bijwoonden - werd in zijn geheel uitgezonden door het Avondconcert-programma van NPO Klassiek. Omdat het een beetje verstopt zit in stream heb ik wat geknipt:
Mochten rechthebbenden bezwaar hebben tegen deze plaatsing, laat het mij weten via een mail naar webmaster@draaicirkel.nl. En luister beslist de gehele stream terug, de Mozart-stukken werden heel mooi uitgevoerd.